måndag 29 oktober 2012

Nytt cykelmärke

Det kommer att bli ett nytt märke för mig nästa år och även nytt på marknaden. IMAGE bike kommer cyklarna heta och dom kommer vara specade med innolite prylar. Man kan köpa ram och plocka ihop  vilka komponenter man vill ha på den. Det är Ulf Johansson som är pappa till dom riktigt grymma cyklarna och dom finns i 27,5" - 29" . Jag hade bestämt att jag skulle åka 29" men när jag hade testat 27an var valet ganska självklart, jag var hemma hos Ulf och cyklade förra söndagen och vi gjorde riktigt nogranna tester med cyklarna. Han cyklade på 29an och jag på 27an och vi körde på riktigt tekniska partier som 27an bara svalde rötterna och därefter gångdrag ut på en väg, vi bytte cyklar och jag testade 29an likadant och den var helt underbar bland rötterna men gångdraget blev inte som med 27an. När vi hade gjort liknande tester på fler ställen var jag övertygad att det blir 27a för mig, det är samma känsla som en 29a i skogen men det känns som en 26a eller som en bmx i kurvor och gångdrag. Det är en ruskigt styv och rapp ram och den kommer att vara ruskigt lätt. Det kommer bilder senare och en hemsida när det är klart, jag kommer att köra en demo hoj som träningscykel och den har inte några loggor och den är enbart svart. Kommer att ha rotor vevparti och sram xx komponenter. Jag tog en liten cykeltur i går em när solen stog lågt och på en traktor väg mellan två åkrar hade dom ställt en traktor mitt i vägen som jag nästan hamnade i skopan pga solen. sedan hade jag kört ca 15km när jag kom till en lada som vägen går runt och jag brukar varna alla som cyklar där att köra försiktigt, nu hade jag medvind och körde för full maskin runt hörnet och fick panikbromsa för att inte hamna i nästa traktorskopa. Nu började det skymma och beslöt mig för att gena över en avstängd väg pga översvämmning som gick att cykla förra lördagen, nu var det is över hela området och isen höll nästan hela vägen utom dom sista 20 metrarna när det brakade igenom och där stog jag med vatten till knäna och jag kan garantera att det var svinkallt vatten. Det blev att köra ett tempo lopp hem dom sista 7km och när jag kom hem hade skoöverdragen frusit fast i skorna. Ganska skönt att dom eldade i kaminen  när jag kom in.

3 kommentarer:

  1. Jag tar en av varje istället, velig som jag är:-)

    SvaraRadera
  2. Jag funderade på det jag med men eftersom jag testade dom samtidigt blev valet självklart och jag slipper skaffa en massa hjul. Hoppas att jag får den till helgen./ Tommy.

    SvaraRadera
  3. Hjul är ju min lilla fetisch!! Ja man längtar efter att få börja bygga. Funderar på att komma ner och hämta upp allt när han fått delarna!

    SvaraRadera