tisdag 9 oktober 2012

Cykelval

Nu har det hänt det jag trodde var helt omöjligt. Troligen kommer jag få höra både det ena och det andra. Jag har nu cyklat omkring på en stadsjeep i snart en vecka och jag kommer att åka jeep nästa år. Första intrycket jag fick innan jag började justera in sadel och styre var att det bara var att åka rätt in i skogen och bara njuta, nästa intryckvar på grusväg som jag trodde att det skulle vara helt underbart men jag blev rejält besviken på cykeln där. En hel del mekning med lite vinklar på styre och stam stog hojjen klar för test i salbohedsbacken. Bromsarna tar för långt in tycker jag men vissa grejer kan man inte ändra på lånade grejer. Måndag em tog jag bilen med min 26a och 29an i skåpet och åkte ut till banan för en rejäl test. Värmde upp och sen skulle jag köra 1v max med båda cyklarna, Startade med 29an och körde värkligen på max och samtidigt hittade jag flera positiva men även negativa sidor på 29an. Gjorde samma saker med 26an och märkte att det inte gick att hålla lika hög fart i backarna ich i skogen, spöade 26an med 29sec på ett varv ochsatte nytt pers på banan med 8sec med en lånad cykel. Testade även ett stökigt parti på banan och där körde jag 17sec fortare med 29an. Det är inte alla banor som det är helt optimalt med29a men känslan jag fick i skogen är helt sjukt bra. Men det känns hårt att erkänna att jag ska köra jeep, och vilket märke det kommer stå på ramen kanske blir klart nästa vecka.

9 kommentarer:

  1. Vem har sagt att gammla hundar inte kan lära sig sitta..;-)

    SvaraRadera
  2. Ha ha! Men det gör ont. Tommy.

    SvaraRadera
  3. Det var intressant. Själv funderar jag på om jag ska införskaffa en 29:a. /Christer

    SvaraRadera
  4. Skönt att se att du är karl nog att kunna ändra dig.

    SvaraRadera
  5. ok Tommy!! Det var kul att lära känna dig och så men detta var droppen.... du väljer en 29a före 26a!!! ;.))))))))) hejdå!!!! ;.))

    SvaraRadera
  6. Synd att förlora en god vän men jag tittar framåt inte bakåt. Det finns troligen nya vänner i 29 världen och kanske kommer du krypande och vill vara med i den nya världen. Tommy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är kanske lite ung och omogen än. eller ?

      Radera
  7. Precis! Han är säkert bara omkring 40år och är nog liteorolig att göra fel. Tommy.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den gamla uven vet nog vad han pratar om! Hi Hi..
      Lycka till Tommy!

      Radera